DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Uygulamalar I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CCS 401
Güz/Bahar
12
12
13
15
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin; klinik uygulamalar öncesinde tanı testlerinin ve görüntüleme yöntemlerinin özelliklerini, örnek alma, gönderme ve inceleme süreçlerini, hasta, hasta yakını ve sağlık çalışanları ile yazılı ve sözlü iletişimi, klinik yönetim süreçlerini, medikolegal esasları, reçete yazma, akılcı ilaç kullanma ilkelerini, risk yönetimini ve klinik karar verme yöntemlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Tanı testlerini listeleyebilecektir.
  • 2. Tanı testlerinin istenme gerekçelerini özellikleri ile ilişkilendirerek açıklayabilecektir.
  • 3. Ayırıcı tanıya uygun test tercihi yapabilecektir.
  • 4. Tanı testlerinin sonuçlarını yorumlayabilecektir.
  • 5. İstenen incelemeye uygun örnek alabilecek ve uygun koşullarda transportunu sağlayabilecektir.
  • 6. Örneklerin inceleme süreçlerini tanımlayabilecektir.
  • 7. Görüntüleme yöntemlerini listeleyerek, özelliklerini açıklayabilecektir.
  • 8. Görüntüleme yöntemlerinin raporlarını yorumlayabilecektir.
  • 9. Risk değerlendirmesi yapabilecek, alınması gereken önlemleri sıralayabilecektir.
  • 10. Amaca uygun reçete yazabilecektir.
  • 11. Akılcı ilaç kullanım ilkelerini gerekçeleri ile tanımlayabilecek ve uygulayabilecektir.
  • 12. Otopsi teknikleri ile ilişkili yasal düzenlemeleri tanımlayabilecektir.
  • 13. Ölüm raporu düzenleyebilecektir
  • 14. Adli olgularda hekim sorumluluğunu tanımlayabilecek, protokollere uygun rapor oluşturabilecektir.
  • 15. Kıl, kemik, yaş tayini, leke, kan sperm vb kimliklendirme ile ilişkili kavramları tanımlayabilecektir.
  • 16. Hasta, hasta yakınları ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurabilecektir.
  • 17. Hasta yönetim süreçlerini etik ve yasal yönleri ile değerlendirebilecektir
  • 18. Sıvı-elektrolit denge bozukluklarını yönetebilir.
  • 19. Şok fizyopatolojisini ve şokta hasta yönetimini açıklayabilecektir.
  • 20. Hemostaz, pıhtılaşma ve kan transfüzyonu kavramlarını ve cerrahi ile ilişkilerini açıklayabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste tanı testlerinin ve görüntüleme yöntemlerinin seçilmesi, örnek alma, gönderme ve inceleme süreçleri, hasta, hasta yakını ve sağlık çalışanları ile yazılı ve sözlü iletişim, klinik yönetim süreçleri, medikolegal esaslar, reçete yazma, akılcı ilaç kullanma ilkeleri, risk yönetimi ve klinik karar verme konuları ele alınacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, Tanı testleri Referans değerleri ve fizyolojik durumlarda değişimleri
2 Tanı testleri 1. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 27/E. Geo. Brooks, 2016 2. Laposata M. Laboratory Medicine 2nd Ed. 2014 McGraw Hill Access Medicine 3. Matthew Stephenson, Joshua Shur, John Black. How to Perform Clinical Procedures: for Medical Students and Junior Doctors, includes 2 DVDs, 2013 4. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 2014
3 Örnek alma, gönderme ve inceleme 1. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 27/E. Geo. Brooks, 2016 2. Laposata M. Laboratory Medicine 2nd Ed. 2014 McGraw Hill Access Medicine 3. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 2014
4 Görüntüleme yöntemleri Chen, Harisinghani, Wittenberg. Primer of Diagnostic Imaging, 2011
5 Hasta, hasta yakını ve sağlık çalışanları ile yazılı ve sözlü iletişim İlan edilecektir
6 Arasınav Klinik yönetim süreçleri, medikolegal esaslar Bilge, Yaşar, Adli Tıp, 2008
7 Reçete yazma, akılcı ilaç kullanma ilkeleri Dr. Erick Arden Bourassa. Pharmacology for the Medical Student, 2014
8 Klinik karar verme 1. Jerome P. Kassirer, John B. Wong, Richard I. Kopelman. Learning Clinical Reasoning Second Edition. 2010 2. Jonathan Gleadle. History and Clinical Examination at a Glance, 3rd Edition, 2012
9 Risk yönetimi ve klinik karar verme Harold C. Sox, Michael C. Higgins, Douglas K. Owens. Medical Decision Making, 2nd Edition, 2013
Ders Kitabı
  1. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 2014
  2. Dr. Erick Arden Bourassa. Pharmacology for the Medical Student, 2014
  3. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 27/E. Geo. Brooks, 2016
  4. Chen, Harisinghani, Wittenberg. Primer of Diagnostic Imaging, 2011
  5. RH. Seller, AB. Symons, Differential Diagnosis of Common Complaints: 6th Edition 2011
  6. Harold C. Sox, Michael C. Higgins, Douglas K. Owens. Medical Decision Making, 2nd Edition, 2013
  7. Matthew Stephenson, Joshua Shur, John Black. How to Perform Clinical Procedures: for Medical Students and Junior Doctors, includes 2 DVDs, 2013
  8. Jonathan Gleadle. History and Clinical Examination at a Glance, 3rd Edition, 2012
  9. Laposata M. Laboratory Medicine 2nd Ed. 2014 McGraw Hill Access Medicine
  10. Bilge, Yaşar, Adli Tıp, 2008
  11. Jerome P. Kassirer, John B. Wong, Richard I. Kopelman. Learning Clinical Reasoning Second Edition. 2010
  12. Garden, O. James , Andrew W.  Bradbury, John L.R.  Forsythe, and Rowan W.  Parks. Principles and Practice of Surgery, Edinburgh, UK: Elsevier I Churchill Livingstone, 2012.
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Emery, Turnpenny, Ellard, Emery's Elements of Medical Genetics, 14e 2011
  2. Harper’s Illustrated Biochemistry, 30th Ed, Lange. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. 2015
  3. Gray's Anatomy for Students: With STUDENT CONSULT Online Access, 3e 3rd Edition. Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, 2015
  4. Langman's Medical Embryology Thirteenth, North American Edition. Thomas W. Sadler, 2015
  5. Wheater's Functional Histology: A Text and Colour Atlas, 6e (FUNCTIONAL HISTOLOGY (WHEATER'S)) 6th Edition. Barbara Young, Geraldine O'Dowd, Phillip Woodford, 2014
  6. The Developing Human: Clinically Oriented Embryology, 10th Edition. Keith L. Moore, T. V. N. Persaud, Mark G. Torchia, 2016
  7. Molecular Biology of the Cell. Alberts, Johnson, Lewis, Raff., 2015

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
15
Portfolyo
Ödev
3
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
13
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 9 x teorik ders saati)
9
12
108
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 9 x uygulama/lab ders saati)
9
12
Sınıf Dışı Ders Çalışması
9
1
9
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
1
Portfolyo
Ödev
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
1
Ara Sınavlar
1
1
Final Sınavı
1
1
    Toplam
231

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest